Stolt sjef for prisvinnende meieri

Stolt sjef for prisvinnende meieri

Tine leverer kanskje verdens fineste melk. Meierisjef Jan-Vidar Olsen (47) er overbevist om at han har verdens beste jobb.

– Det blir noe helt eget når du har ansvaret for hele verdikjeden, fra råstoffet ute hos bonden til de ferdige produktene i butikken, sier Olsen.
Og han vet hva han snakker om. TINE Meieriet på Storsteinnes i Balsfjord har de siste årene virkelig markert seg både nasjonalt og internasjonalt. Under den store matkonkurransen i Danmark i 2016, fikk bedriften premiert seks av de 11 ostene de sendte inn. I alle valører. Osten Misvær fikk også ærespris fra juryen.
Et fantastisk resultat som er et bevis på at vi har ekstremt dyktige leverandører og medarbeidere i alle ledd. Det er også et resultat av at vi har eiere som hele tiden ønsker å videreutvikle og forbedre produktene, sier Olsen.

STORT VOLUM

Meieriet i Bals ord produserer brunost og hvitost
fra ku- og geitemelk. Anlegget mottar 28 millioner liter kumelk og 7 millioner liter geitemelk og produserer 2.600 tonn hvitost og 2.600 tonn brunost i året. Per i dag er det 52 ansatte ved bedriften. Det var ikke gitt at Olsen skulle bli meierisjef. Han er utdannet fiskerikandidat og har jobbet som forsker på No ma i Tromsø og for Aker Seafood i Hammerfest. Da meierisjef-stillingen ble ledig, fristet det å ytte hjem til Balsfjord.

– TINE er en av Norges sterkeste merkevarer og jobben var en utfordring jeg ikke kunne takke nei til.

KVALITET ER ALFA OG OMEGA

Og det er flere klare fellestrekk mellom de tidligere jobbene hans og dagens virkelighet. Nøkkelordet er kvalitet.

– Dette betyr igjen at vi er helt avhengig av å ha med arbeidere med stor og korrekt kompetanse. 90 prosent av folkene våre sitter med konkret fagkompetanse, sier Olsen.

I løpet av et år tas det 50.000 prøver som blir analysert i laboratoriet for å sikre at produksjonene hele tiden holder seg innenfor de vedtatte kravene.

HEKTISK HVERDAG

Olsen hadde lenge tenkt at han ville sikre seg ytterligere oppdatering når det gjaldt det å være leder. Men det var liksom aldri tid nok i kalenderen.

– Til slutt måtte jeg bare sette meg ned og rydde plass. Og etter at jeg kom i gang med Ledelse i Front, gikk det opp for meg at dette er et springende punkt. Som leder er du ansvarlig for å ta grep om din egen hverdag, hvis ikke blir du spist opp av oppgaver som kommer rullende inn på løpende bånd.

Det var også her at Olsen synes LIF treffer spikeren på hodet:
– Programmet handler om ledelse i praksis, noe du har konkret nytte av i hverdagen.

VINN-VINN SITUASJON

Hvilket også førte til at han valgte å gå opp til eksamen for å sikre seg 20 studiepoeng. Det førte til ekstra arbeid, men endte opp med å bli en vinn-vinn situasjon. – Jeg valgte en konkret problemstilling fra jobben, hvilket igjen betyr at det jeg lærte og det jeg skrev i oppgaven har direkte overføringsverdi, sier Olsen.
I etterkant av LIF har han endret på måten han opptrer som leder. Blant annet ved at han er blitt flinkere til å delegere.

– Så handler det om å være tydelig, sørge for at alle er på det samme notearket
og ha jevnlige oppfølgingsmøter. Men jeg kan ikke detaljstyre alle prosessene, det ville bare hemme hele bedriften.

SPILLE HVERANDRE GODE

Et annet mantra for meierisjefen, er at alle har et ansvar for å gjøre hverandre gode.

Med ulike fagdisipliner i sving, er det helt sentralt at vi evner å bygge opp kunnskapen hos kollegene. Dette gjør det også lettere å ha en kort vei fra beslutning til iverksettelse. Både LIF-programmet og arbeidet med eksamens- oppgaven har gitt Olsen tid til å reflektere over sin egen jobb og bedriften som helhet.

– Dette er noe det kan være vanskelig å prioritere i en ellers hektisk hverdag. Jeg ser at denne prosessen har vært særdeles matnyttig, for å si det sånn.

EN TRYGGERE LEDER

Underveis lærte han også mye av samtaler og diskusjoner med andre programdeltakere etter hvert som de ble satt til å løse praktiske oppgaver:

– Jeg merker at jeg har blitt en tryggere leder og ved hjelp av de ulike testverktøyene til NNL har jeg fått en bedre selvinnsikt. Dette igjen gjør det enklere når jeg skal formidle til de ansatte tanker rundt hvorfor vi på meieriet gjør det vi gjør. Hvorfor har vi valgt akkurat denne kursen, denne løsningen?

– Til sjuende og sist koker mye ned til at vi må finne frem til en optimal måte å kommunisere på. Det å snakke sammen – hele tiden – er en av de beste måtene å sikre at vi stadig blir bedre.

KNALLHARD KONKURRANSE

For én ting er sikkert: Selv om TINE Meieriet Bals ord ligger i verdenstoppen med produktene sine, så blir konkurransen bare hardere og hardere. Det som
var godt nok i or, holder ikke neste år.

– Men det er jo dette som også gjør jobben så fascinerende. Hvordan vi som team hele tiden skal sørge for å ligge et lite hestehode foran konkurrentene, konkluderer meierisjef Jan-Vidar Olsen.

Personvern og informasjonskapsler

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta", samtykker du i bruken av slike teknologier.