
– Blir du sett og trives, tror jeg prestasjonen øker
Etter snart to år som direktør for Sparebank1 Finans Nord-Norge, er stolthet noe av det Hanne Karoline Kræmer kjenner på. Én av grunnene til det er engasjerte og kompetente medarbeidere.
I sitt første hele driftsår som direktør for SpareBank 1 Finans Nord-Norge, leverte selskapet et resultat på 175 millioner kroner før skatt. Kontinuerlig forbedring og virksomhetsstyring er noe av det som er satt på dagsorden, og Kræmer er stolt over det selskapet og medarbeiderne har fått til.
– Vi har involvert medarbeiderne i arbeidsprosesser og forbedringer i selskapet, fordi det er de som er ekspertene og vet hvor skoen trykker og hva som bør endres. Jeg tror nok det er uvant for mange av medarbeiderne, men det er den nye hverdagen i de fleste virksomheter. Å påvirke sin egen hverdag, være involvert i prosessene som foregår og utvikle sin egen kompetanse tror jeg fører til økt trivsel og engasjement.
Før hun ble direktør, har Kræmer ledet både bedriftsmarkedet, personmarkedet og kundesenteret i Sparebank1 Nord-Norge.
– Det har alltid vært sånn at jeg har tatt initiativ og vært interessert i å få framdrift. Jeg har nok aldri hatt en klar plan om at jeg ville være leder, men etterhvert som ting har utviklet seg har jeg blitt mer og mer bevisst på at jeg synes ledelse er artig. Det å kunne få med meg folk, påvirke og se resultater, sier Kræmer.
Den digitale tidsalder har for lengst inntatt finanssektoren og ifølge Hanne Karoline Kræmer gjelder det å springe fort framover.
SpareBank 1 Finans Nord-Norge har allerede tatt i bruk roboter, eller digitale assistenter som de kalles hos Sparebank1 Nord-Norge.
– Det som skjer nå med den økte digitaliseringen er en vinn-vinn situasjon for både oss og kundene. Ved å la de digitale assistentene ta seg av de standardiserte oppgavene, får kunden en kortere behandlingstid og rådgiverne får brukt sin tid og kompetanse på mer utfordrende oppgaver. Dette gir større effektivitet for banken, en bedre kundeopplevelse for kunden og mer meningsfylt arbeid for rådgiverne.
Baksiden av medaljen er at de ansatte befinner seg i en konstant endringsprosess, noe Hanne Karoline medgir kan skape litt usikkerhet. For henne er det viktig å se menneskene bak og snu opplevelsen til noe spennende for de ansatte.
– Jeg tror man må snu frykten for endring til noe positivt og utfordrende. Rett og slett skape et engasjement. For vi kan velge å sitte og vente, og se at toget passerer på perrongen, eller så må vi hoppe på. Og sitter vi og venter, tror jeg ærlig talt ikke vi har mange år igjen i bransjen.
Skal vi tro både tidligere konsernsjef Jan-Frode Janson og utallige ansatte som har hatt Hanne Karoline Kræmer som leder opp gjennom årene, er det nøyaktig det hun gjør, ser menneskene hun jobber sammen med. En viktig egenskap ifølge henne selv.
– Vi vet jo at det er viktig at mennesker føler seg sett for at de skal trives i jobben sin og for at de skal gjøre en god jobb. Og blir du sett og trives, så tror jeg også at prestasjonen øker.
Det å være med på Hovedprogrammet til NNL gitt henne viktige erfaringer.
– Under Hovedprogrammet bruker du en god del tid på å reflektere om deg selv, noe man som regel ikke tar seg tid til i en hektisk hverdag. Her tvinges du på mange måter til det. Du får både reflektere rundt hvorfor du er blitt som du er blitt, hvorfor du leder sånn som du gjør og hvordan du påvirker andre. Det gjør at du blir mer bevisst, både i den rollen du har i arbeidslivet, men også som privatperson.
Ikke overraskende for Hanne Karoline kom det også tydelig fram at hun som oftest er verdistyrt når hun tar avgjørelser. Det kan hun kjenne på når de vanskelige samtalene må tas.
– Som leder har du alltid noen vanskelige situasjoner, samtaler og opplevelser underveis. Og det er nok kanskje de man husker best. For da påvirker du også de det gjelder, kanskje på en måte som er utfordrende for dem. Det kan være å måtte si opp folk på grunn av misligheter, eller hjelpe folk til å finne annet å gjøre. Det er klart at de tingene berører, også når du er leder. Det kan være utfordrende, men nødvendig.
På spørsmål om hva som inspirerer og motiverer henne kommer svaret kontant.
– Kundene og medarbeiderne mine! Og der var vi tilbake til det med mennesker, sier hun og ler. Det å ha kolleger og kunder rundt meg gir meg ekstra energi.
Relaterte sider



